Checkpoint: Letecký provoz
Účastníci letních příměstských táborů Výletiště a Týden s kamerou III se spojili a zahráli si na filmový štáb točící reportáž a natočili pro projekt Výletiště časosběrný snímek leteckého provozu letiště Václava Havla (IATA: PRG, ICAO: LKPR). Snímek byl pořízen z vyhlídky pro spottery na křížení drah.
Zajímá vás, jak vypadá aktuální provoz na letišti Václava Havla? Pak se můžete podívat na přímý přenos z dráhy 06-24 na serveru Flying Revue.
Návštěva Tu-144
V Praze se připravoval XIV. sjezd KSČ, a tak bylo v Moskvě rozhodnuto zastavit se cestou do Paříže, kde se konala tradiční letecká show, i u nás. Avšak spíš se maskoval hlavní důvod, a to bylo doplnění paliva, protože narychlo vyvinuté motory Kuzněcov NK-144 měly naprosto neskutečnou spotřebu. Letadlo mělo maximální dolet se 7 tunami užitečného nákladu 3600 km, pro udržení rychlosti 2M musely motory prakticky celou dobu pracovat na přídavné spalování. Pro srovnání konkurenční Concorde měl při cestovní rychlosti 2,02 M v cestovní výšce dolet 7 222,8 km. Díky tomu se v neděli 23. května 1971 po pouhých 40 minutách letu z Moskvy, tedy po překonání 1700 kilometrů v letové hladině 20 000 metrů, dotkla kola Tu-144 CCCP-68001 vedeného kapitánem Eduardem Jeljanem plochy Ruzyňského letiště. Přílet sledovaly davy lidí a letečtí nadšenci dorazili snad ze všech koutů republiky. Konec konců se jednalo o jeho první přistání mimo SSSR. Odlet byl v úterý 25. května 1971 a posádka po vzletu z Ruzyně provedla nad Sjezdovým palácem v Praze na Výstavišti ve výšce necelých 500 metrů dvě „osmičky“ a poté odletěla do Paříže. Pro mnohé byl úžasný i samotný start letounu s motory vybavenými přídavným spalováním, ten totiž doprovázel dým a výjimečný byl i obrovský hluk čtyř motorů, který bylo slyšet v celé Praze.